Oyun

Black Myth Wukong Oyun Endüstrisini Sarsan Başarı ve Tartışmalar

Black Myth Wukong, Çin’in ilk gerçek AAA oyunu olarak kabul edilen yapım, Steam platformunda tek oyunculu bir oyun için anlık oyuncu sayısında yeni bir rekor kırarak Cyberpunk 2077’yi geride bıraktı. Bu başarılı çıkış, oyunun 2,223,179 oyuncuyla kadrosunu oluşturduğu dönemde gerçekleşti ve böylece tüm zamanların ikinci en yüksek anlık oyuncu sayısına sahip oyun oldu. Bu rekor, çok oyunculu oyunlar dahil olmak üzere Palworld’u da geçmeyi başardı.



Oyun, 16. yüzyıl romanı Batı’ya Yolculuk’tan esinlenerek ortaya çıkmış bir souls like aksiyon macera oyunu. Ancak, oyunun bu başarısı, yalnızca oyuncu sayısıyla değil, aynı zamanda arka plandaki tartışmalarla da dikkat çekiyor. Oyun endüstrisi analizcisi Simon Carless, oyunun bölgesel dağılımının büyük ölçüde Çin’i gösterdiğini belirtti. Carless’in paylaşımlarına göre, oyun oyuncularının %88'i Çin’den geliyor. ABD ise yalnızca %3 ile ikinci sıradadır. Bazıları bu durumun, oyunun batı yarımküresinde gece yarısı piyasaya sürülmüş olmasından kaynaklanan şişirilmiş rakamlar olduğunu düşündü.



Oyun, bu kadar dikkat çekerken, geliştirici Game Science’a yönelik cinsiyetçilik ve sansür suçlamalarıyla da karşı karşıya. Önceden erişim anahtarı alan yayıncılara, yayın sırasında kaçınmaları gereken konuların listelendiği bir belge gönderildi. New York Times’ın haberine göre, yayıncıların yasaklanan konuları arasında politika, “feminist propaganda", COVID 19 ve Çin’in oyun endüstrisi yer alıyor. Bu durum, Game Science’ın çalışma kültürü ile ilgili tartışmaları daha da alevlendirdi.

Wukong'un Başarısı ve Cinsiyetçilik Tartışmaları Bir Arada - 2
Wukong'un Başarısı ve Cinsiyetçilik Tartışmaları Bir Arada - 2

Özellikle “feminist propaganda" kısıtlaması, Game Science ve bazı kurucu ortakları üzerinde yoğunlaşan cinsiyetçilik suçlamalarıyla bağlantılı. 2015 tarihli iş ilanları, iş yerindeki bazı etkileşimlerin cinsiyetçi bir dille tasvir edildiğini gösteriyor. Örneğin, arkadaşlık ilişkilerinin bir ofis avantajı olarak sunulduğu ilanlar ve “şişmanlar defolup gitsin" yazılı posterler dikkat çekiyor.



Game Science’ın Çin hükümeti ile olan bağları, cinsiyetçilik ve sansür iddiaları açısından da eleştiriliyor. #MeToo hareketinin zirveye ulaştığı dönemlerde Çin sosyal medya platformlarında bu etiketin sansürlenmesi buna örnek olarak gösterilebilir. Feminist ve LGBTQ+ gruplarının sesleri sıkça kısıtlanmakta ya da silinmektedir. Ayrıca, akademik kurumlarda feminist bakış açıları çoğu zaman sansüre uğramaktadır.

Wukong'un Başarısı ve Cinsiyetçilik Tartışmaları Bir Arada - 3
Wukong'un Başarısı ve Cinsiyetçilik Tartışmaları Bir Arada - 3

Çin hükümeti ile doğrudan bağlantıları olan Tencent Holdings, oyunun %5 hissedarı konumundadır. Oyunun yayıncısı olan Zhejiang Publishing & Media ise Zhejiang eyalet hükümetinin çoğunluk hissesine sahiptir. Son olarak, Game Science adına anahtarları dağıtan Hero Games’in de devlet destekli işletmelerle mali bağlantıları bulunmaktadır.



Bazı yayıncılar, kendilerine iletilen kısıtlamaları göz önünde bulundurarak oyunu incelememeyi tercih etmiştir. Öne çıkan Fransız yayıncı Benoit Reinier, bu durumu “15 yıllık kariyerimde gördüğüm en utanç verici şey" şeklinde ifade etmiştir.

Öte yandan, Engadget’in yaz aylarında yaptığı Black Myth Wukong önizlemesi, sansürlenen konuların belirtilmediği bir süreyle limitli olsa da, oyunun görsel olarak etkileyici olduğu sonucuna varmıştır. Mat Smith, oyunun atmosferini “olağanüstü" ve “görsel olarak çarpıcı" olarak nitelendirdi.



Black Myth Wukong, PC ve PS5 platformlarında mevcut durumda. Oyun, hem oyuncu sayısı hem de etrafındaki tartışmalarla, oyun endüstrisinin dinamiklerini etkileyen dikkat çekici bir yapı olarak öne çıkmaktadır.

Paylaş: