Google ile Roblox, çocuklara internet dolandırıcılıklarını tanımayı ve çevrimiçi kişisel bilgilerini paylaşma konusunda daha dikkatli olmayı öğretmeyi amaçlayan bir oyun geliştirdi. Bu oyun deneyimi, “Be Internet Awesome World" adıyla anılıyor. Çocukların zaman geçirdiği ortamda güvenlik bilgilerini yaymayı hedefleyen bu oyun, Roblox platformu içerisinde yer alıyor. Google, bu süreçte çocuklara internet güvenliği temel bilgilerini öğretmek için onların zaten vakit geçirdiği bir alanı seçmiş oldu.
“Internauts’ın sihirli dünyası" olarak adlandırılan bu oyun deneyimi, çocukları çeşitli kazalarla baş etme ve çevrimiçi nazik olmanın önemini vurgulayan mini oyunlarla dolu. Bazı mini oyunlar, phishing (oltalama) girişimlerini tanımaya odaklanırken, diğerleri ise çevrimiçi ortamda nazik olmanın pratik edilmesine dair oyun sunuyor. Ancak, bu son nokta hakkında başarılı olabilmek oldukça zor olabilir.
Her neyse, Be Internet Awesome World şu anda Roblox içinde erişilebilir durumda. Ancak bu durum, önemli bir sorunu gündeme getiriyor Roblox, çocuklar için güvenli bir alan olmayabilir. Platform, aylık yaklaşık 80 milyon kullanıcıya sahip ve bunların çoğu çocuklar. Ancak, Türkiye gibi bazı ülkelerde, çocukların istismarını önlemek amacıyla uygulama tamamen yasaklandı. Sony, başlangıçta bu oyunu PlayStation konsollarına getirmek istemedi ancak geçen yıl sonunda kararını değiştirdi.
Roblox’ın popüler oyunları, yaratıcılarına oldukça yüksek gelirler sağlayabiliyor. Ancak, kullanıcıların büyük bir kısmı 16 yaş altındaki çocuklar olduğundan, bu durum çocuk işçiliği ile ilgili eleştirileri beraberinde getirmiştir. Roblox’ın önceki sloganı olan “Herhangi bir şeyi yap. Milyonlara ulaş. Ciddi para kazan." ifadesi, bu eleştirilerin temelini oluşturmuştur.
Roblox, platform üzerinden kazanç elde edilen tüm miktarın yaklaşık %30'unu almakta, bu da çocukların yaratıcı katkılarına olan çıkarlarının olduğunu göstermektedir. Roblox stüdyo başkanı Stefano Corazza, Eurogamer ile yaptığı bir söyleşide, gençlerin yaratıcı projelerinden para kazanabilmelerinin “en büyük hediye" olduğunu belirtmiş ve çocukların bu durumdan sömürüldüğü hissetmediğini savunmuştur. “Çocuk işçiliği sömürülüyor diyebilirsiniz ya da dünyanın herhangi bir yerindeki insanlara iş ve gelir elde etme fırsatı sunduğumuzu söyleyebilirsiniz," diyen Corazza, bu konuda tartışmalara açık bir bakış açısı sunmuştur.
Bu noktada, Roblox’ın çocuklara internet dolandırıcılıklarından nasıl korunacaklarını öğretmeden önce kendi yapısını gözden geçirmesi gerektiği düşünülmektedir. Roblox CEO’su ve kurucu ortağı David Baszucki, bu konu üzerine bu yıl Washington DC'ye giderek yasa yapıcılarla çocuk güvenliği konusunu masaya yatırmıştır.
Oyun dünyası, çocukların yaratıcı potansiyellerini keşfettikleri ve geliştirdikleri bir alan olarak karşımıza çıkıyor fakat bu süreçte, çocukların güvenlik ve yararları her daim ön planda olmalıdır. Dolayısıyla, Roblox gibi platformların, çocuklara çevrimiçi güvenlik konusunda eğitici içerikler sunmadan önce kendi güvenlik sistemlerini güçlendirmeleri gerekmektedir.
Her bir kullanıcı açısından internetin sunduğu olanaklar kıymetli ancak bu fırsatların, sömürü ve istismar alanına dönüşmemesi için gerekli önlemlerin alınması büyük önem taşımaktadır.